onsdag 8. september 2010

Post 36 - Masjørgen

Onsdag - 26.05.2010

Det ble sent på jobb i dag så intensjonen om å ta en lengre tur i marka, ble omgjort til å ta en kjapp post. Og jeg har en post jeg har prøvde å finne tidligere, men måtte gi opp. Det er post 36 - Masjørgen.

Så turen bar opp mot Nittedal. Sist forsøk parkerte jeg unødvendig langt unna, så denne gangen kjørte jeg opp etter å ha passert Hagan. Derfra kjørte jeg opp til en skytebane. Her må man betale kr 30,- for å parkere.

Så satte jeg kursen rett opp Masjørgenhøgda hvor jeg i vinter nærvøst kom meg ned den bratte bakken. I dag var det enkelt å følge en sti over høgda og jeg regnet med at posten ville bli lettere å se nå som snøen er borte. Det var moro å se hvordan landskapet så ut i denne sesongdrakten, og hvor mye snø det må ha vært her i vinter. Jeg passet på å ta noen bilder på steder hvor jeg husker å ha tatt bilder i vinter, for å sammenligne.

Det tok meg ikke mange minuttene før jeg var oppe på toppen og jeg gikk fort mot der posten skulle stå. Det er desverre ikke første gang jeg ser at Kjentmannsboken viser feil på kartet. Og det er også grunnen til at jeg ikke fant posten i vinter.

Vel inne ved posten ser man en liten grop som skal ha vært stedet hvor huset til Masjørgen stod.

Kjentmannsboken viser også en gruve som Masjørgen på sin tid hentet malm ut av, og prøvde å selge uten hell til en engelskmann. Og siden den kun ligger 500m unna, bestemmer jeg meg for å ta en titt. Det er ofte skoler her inne for å se på gruven, og jeg tipper det er de som har satt opp skiltene som viser veien de siste meterene.

Åpningen i gruva er ganske høy så jeg kan nesten stå oppreist. Jeg glemte å ta med hodelykt så jeg bruker lyset fra iPhonen til å se veien inn. Gruva er ca 15-20 m dyp. Når jeg har kommet ca halvveis inn så brukte jeg blitsen for å lyse opp hele gruva og da fikk jeg litt av et sjokk!

Etter å ha tatt en titt på gruva så snudde jeg og gikk samme vei tilbake. Det hele ble en kort og grei tur. Og da var min 21. post i boks. 4 til så har jeg sølvmerket.

Post 36 - Masjørgen