torsdag 4. mars 2010

Heikampen

Søndag 28. Februar 2010 - Heikampen (ingen post)

Jeg startet dagen tidlig og kjørte inn til Elveli i Sørkedalen. Været var ikke spesielt bra, men turen skulle gjennomføres uansett. Det er ingen "aktiv" post dit jeg skal i dag, men en fantastisk utsikt. Tror det var en post ved Kjentmannsbokens 2000-2002 utgave. Punktet Heikampen ligger 557 m.o.h og parkeringsplassen på Elveli ligger ca 150 m.o.h. Fra Elveli og til Heikampen (via Finnerud) skal være på ca 8 km.

Da jeg parkerte var det ikke mange bilene på parkeringsplassen, og jeg så frem til å være blandt de første i sporene. Turen startet fra Elveli med retning mot Finnerud som ligger ca 2,5 km nordvest. Det var en relativt tung start og jeg tok flere kunstpauser på vei opp. Skiene jeg går på kjøpte jeg for å ta akkurat den samme turen i fjor. Det var moro å stoppe og ta bilder fra de samme stedene som i fjor.

2009 (Bedre vær)







2010








 
 
Finnerud ligger på ca 360 m.o.h. Her er det mulig å kjøpe en vaffel og noe å drikke. Og da jeg kom opp der var det tydelige spor etter et barnerenn som mest sannsynlig hadde vært dagen før. Jeg benyttet anledningen til å fylle på med litt energi. I fjor brukte jeg 4 timer på å komme helt opp, men var også i betraktlig dårligere form. Da hadde jeg ikke gått på ski siden militæret i 2003.


Finnerud er en fin plass for familier, og da familien Schjøtt i 1963 overførte plassen til Oslo kommune var det er krav om at friluftsfolket skulle kunne nyte godt av stedet og omgivelsene. Røde Kors har satt opp en hytte her og frakter hele året funksjonshemmede og gamle inn med buss.

Etter en kort stopp satte jeg kursen videre nordover. Skiforeningensskilt kan neppe vise riktig avstand til Heikampen. Da jeg var 1,5 km unna Finnerud sa skiltet 5km til Heikampen. Mens google earth viser 3,79km i luftlinje fra Finnerud. Uansett var det en lang og fin tur i tett skog og trang nypreppet løype. Det er deilig å se snøen ligge i tykke lag på trærne og pakke deg inn i en helt spesiell atmosfære.

Etter en ca 45 minutter kommer jeg til et større "kryss". Her møtes den enkle veien opp (Sørkedalen SK 6km) og den veien jeg tok innom Finnerud (3km). Og veien opp mot Heikampen. Avstanden er ikke mer enn 1,5 km herfra til Heikampen, men det er bratt, trangt og mye løssnø. Så her gikk det mye krefter.

Etter noen tunge tak kommer jeg endelig på toppen. Her er det myr og noen små putter på sommerstid. Det er veldig åpent her og jeg ble fort kald når jeg stod stille. Det sikre tegnet på at du er oppe er et værbitt tre. (bildet). Her på myra står skiltet som viser veien de siste 50m til utsiktsposten. Heikampen 557 m.o.h. Etter å ha knipset noen bilder av den åpne plassen på myra går jeg bort til utsikten.



Til tross for at det ikke er skyfri himmel kan jeg likevel se så langt. I det fjerne ser jeg Nesodden og Nordstrand (Sør) og Krokskogen (Vest). Heikampen er så flott at jeg måtte ta meg god til til å kikke. Jeg sendte noen tanker til diverse mennesker og til en fyllesyk kompis jeg visste lå enten i sengen eller på sofaen. Takknemlig for at jeg heller er her oppe.

Vinden og tempraturen tok hardt og jeg måtte få tilbake varmen fort. Først knipset jeg noen bilder deretter tok jeg på meg nye, tørre og varme hansker og en vindtett jakke. Tilbakeveien vil bestå av ca 30 minutter i nedoverbakke. Så det er viktig med varme fingre og tett jakke. Burde kanskje hatt noen briller på.

Jeg stavet meg fort ned til det store krysset igjen, og denne gangen fulgte den raske og enkle veien tilbake mot Elveli. Herfra og hjem er det så å si kun nedover.

Jeg tror ikke man blir for gammel til å sette pris på nedoverbakkene. Med Gullmedaljen til Aksel Lund Svindal friskt i minne, satte jeg meg ned i hockey og lot være å bremse. Det førte til noen nesten ulykker i et par svinger, men ingen kom til skade. Plutselig føltes det naturlig å rope "LØYPE!" men jeg tenkte at det nok er en god grunn til at dette sist ble ropt en gang i tidlig etterkrigstiden.

Etter å ha kjørt slalom mellom de eldre og alle de snodige hundeskapningene som Fruene tauer etter seg i løypene, så kom jeg ned til Elveli og satte meg i bilen. Godt sliten og fornøyd med dagens insats. Hele skituren tok meg ca 2 timer.

Bilder fra Heikampen